Murupolku

Yhteiskuntaorientaation kouluttajan periaatteet - yhteiskuntaorientaatio.fi

Yhteiskuntaorientaation kouluttajan opas - Yhteiskuntaorientaation kouluttajan periaatteet


 

Yhteiskuntaorientaation kouluttajan periaatteet

Yhteiskuntaorientaation kouluttajan tärkeitä perusperiaatteita ovat ammattiroolin omaksuminen ja siinä pysyminen, luottamuksen rakentajana toimiminen ja dialogisen opetusmenetelmän käyttäminen.

Yhteiskuntaorientaation kouluttajan opas - Kouluttajan rooli on ammattirooli

Kouluttajan rooli on ammattirooli

Yhteiskuntaorientaation kouluttaja on työssään ammattiroolissa. Tässä roolissa hän edustaa työnantajaansa ja on kouluttajan asemassa ryhmässä. Hänen oletetaan seisovan yhteiskuntaorientaation oppisisältöjen takana ja pystyvän kertomaan puolueettomasti orientaation sisällöistä, tavoitteista ja arvoista silloinkin, kun ne eivät vastaa hänen omia henkilökohtaisia näkemyksiään. Yhteiskuntaorientaation kouluttaja toimii työssään uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumattomana.

Kouluttajan on syytä ottaa huomioon, että osallistujat saattavat nähdä hänet malliesimerkkinä onnistuneesta kotoutumisesta tai vaikutusvaltaisena auktoriteettihahmona. Siksi on tärkeää, että yhteiskuntaorientaation kouluttaja jakaa vain paikkansapitävää ja ajantasaista tietoa sekä lisää osallistujien luottamusta suomalaiseen yhteiskuntaan. Kaiken kaikkiaan kouluttaja rakentaa osallistujille siltaa ymmärtää suomalaista kulttuuria ja yhteiskunnan toimintaa. 

Muista, että yhteiskuntaorientaation kouluttaja ei ole osallistujille henkilökohtainen neuvoja tai sosiaalityöntekijä. Jos sinulta kysytään esimerkiksi osallistujien henkilökohtaisia viranomaisasiointiin liittyviä asioita, ohjaa kysyjä oikeaan paikkaan. Yhteiskuntaorientaation kouluttajan ei tarvitse myöskään toimia opetusryhmässään tulkkina eikä suomen kielen opettajana.
 

Yhteiskuntaorientaation kouluttajan opas - Yhteiskuntaorientaation kouluttaja on luottamuksen rakentaja

Yhteiskuntaorientaation kouluttaja on luottamuksen rakentaja

Yhteiskuntaorientaation kouluttajan on tarkoitus rakentaa luottamuksen ilmapiiriä toisaalta ryhmän sisällä osallistujien kesken ja toisaalta suomalaista yhteiskuntaa ja viranomaisia kohtaan.

Näin rakennat luottamusta ryhmän sisällä:

  • Kommunikoi orientaation tavoitteista selkeästi.
  • Ota huomioon, että paikkansapitävän ja ajantasaisen tiedon saaminen suomalaisesta yhteiskunnasta ja sen toiminnasta sekä palveluista tukee osallistujien kotoutumista.
  • Kerro sopivilta osin esimerkkejä omista kokemuksistasi kotoutumisesta tai oikean tiedon löytämisestä.
  • Kohtele kaikkia orientaatioon osallistuvia yhdenvertaisesti ja tasa-arvoisesti.
  • Jos saat kysymyksiä, joihin et osaa vastata, lupaa selvittää asia ja palaa siihen myöhemmin.
  • Anna vain paikkansapitävää tietoa.
  • Käytä tiedonhakuun vain luotettavia tietolähteitä.
  • Pysy kouluttajan ammattiroolissa koko orientaation ajan.
  • Pidä kiinni yhdessä luoduista pelisäännöistä ja muistuta niistä tarvittaessa.
  • Käsittele ryhmässä mahdollisesti syntyviä ristiriitatilanteita rauhallisesti, avoimesti ja rakentavasti.

Näin rakennat osallistujien luottamusta suomalaiseen yhteiskuntaan:

  • Keskustelkaa ryhmässä hyvän hallinnon ja demokratian periaatteista ja siitä, miten ne näkyvät suomalaisessa yhteiskunnassa.
  • Esittele suomalaisen yhteiskunnan kehittymistä ja demokratian rakentumista Suomessa.
  • Keskustelkaa siitä, miksi Suomessa ihmiset luottavat viranomaisiin.
  • Kerro pääpiirteitä Suomen historiasta ja selitä, miten historian tapahtumat ovat vaikuttaneet suomalaiseen yhteiskuntaan ja sen arvoihin.
  • Kutsu orientaatioon vierailijoita, esimerkiksi poliisi, sosiaalityöntekijä tai opettaja.
  • Selitä rehellisesti, että vaikka Suomi on vakaa valtio ja moni asia toimii hyvin, epäkohtia löytyy silti täältäkin. 
  • Kerro, että ihmisen on ongelmatilanteissa mahdollista hakea apua eri viranomaisilta tai järjestöiltä tai valittaa virheellisestä viranomaispäätöksestä.

Footer - logot

KEHA-keskus logo Suomen Pakolaisapu logo Opetushallitus logo