Yhteiskuntaorientaation vetää tehtävään koulutuksen saanut Yhteiskuntaorientaation kouluttaja. Keskeistä yhteiskuntaorientaatiossa on, että osallistujat pääsevät kuuntelemaan, kysymään ja keskustelemaan.

Onnistuneessa yhteiskuntaorientaatiossa ei ole kyse yksipuolisesta informoimisesta, vaan kouluttaja avaa käsiteltäviä teemoja ryhmässä käytävän yhteisen keskustelun kautta. Kouluttajan työskentelyote ohjaa osallistujia pohtimaan tietojaan ja aikaisempia kokemuksiaan käsiteltäviin aiheisiin liittyen. Keskustelun kautta kouluttaja rakentaa osallistujille siltaa ymmärtää suomalaista kulttuuria ja yhteiskunnan toimintaa.

Kouluttajan tehtävänä on perehdyttää osallistujia suomalaiseen yhteiskuntaan ja tukea heitä Suomeen kotoutumisessa. Kouluttaja ohjaa ryhmässä käytävää dialogia pyrkien rakentamaan luottamuksen ilmapiiriä. Keskustelu ja näkemysten jakaminen tukee ryhmää tarkastelemaan oppimaansa eri näkökulmista, mikä auttaa asioiden ymmärtämistä ja omaksumista.

Kouluttaja voi hyödyntää opetuksensa tukena erilaisia osallistavia menetelmiä ja ryhmätöitä. Myös vierailevat puhujat ja vierailukäynnit syventävät eri teemojen tuntemusta. Esimerkiksi poliisin kutsuminen vierailevaksi puhujaksi on ollut osallistujista kiinnostavaa. Monilla voi olla negatiivisia kokemuksia poliisista lähtömaistaan ja suomalaisen poliisin kohtaaminen ja kysymysten esittäminen on ollut hyvä kokemus.

Yhteiskuntaorientaation opetus ja keskustelu tukevat osallistujaa rakentamaan kokonaiskuvaa suomalaisen yhteiskunnan toiminnasta sekä omista oikeuksista ja velvollisuuksista. Tämä helpottaa myös uusien asioiden oppimista jatkossa.

 

Ote ulkoisen arvioinnin raportista

”Pedagogisesti omakielinen yhteiskuntaorientaatiokurssi rakentuu eri aiheiden ja tiedon käsittelyn rinnalla käytävään yhteiseen, dialogiseen keskusteluun. Vuorovaikutteisella työskentelyotteella pyritään edistämään uuden tiedon oppimista sekä syventämään sen omakohtaista ymmärtämistä. Samalla halutaan käydä asenteisiin ja arvoihin liittyvää keskustelua siitä, mitä tämä ”uusi tieto” merkitsee osallistujien ja heidän perheittensä arjessa. Tavoitteena on yhdistää osallistujien aiemmat kokemukset heidän tämänhetkiseen elämäntilanteeseensa. Samalla pyritään siihen, että tätä keskustelua käydään ilman aiempia kokemuksia ja nykyistä tilannetta vertailevaa tai näitä keskenään arvottavaa ”ennen–jälkeen” -latausta.”

Vanhanen, Sari (20.6.2018) Ulkoisen arvioinnin raportti, Kotikunta – Tukea kotouttamistyöhön kiintiöpakolaisia vastaanottaville kunnille (2016–2018), Siirtolaisuusinstituutti

 

Yhteiskuntaorientaation valtakunnallinen oppimateriaali

Yhteiskuntaorientaation opetus perustuu kurssia varten tuotettuun Suomi –Yhteiskuntaorientaation oppikirjaan. Se toimii kouluttajan käsikirjana ja vahvistaa kurssin toteutuksen tasalaatuisuutta. Oppikirja on vapaasti hyödynnettävissä.

Oppikirjaa kehitetään ja päivitetään säännöllisesti. Voit olla mukana kehittämistyössä lähettämällä meille kommentteja ja parannusehdotuksia sisältöön liittyen osoitteeseen toimisto@pakolaisapu.fi.

Tällä hetkellä oppikirja löytyy suomeksi, arabiaksi ja somaliksi.

Uusia käännöksiä saadaan myöhemmin vuoden 2019 aikana.

Huom. Oppikirjasta poistettu (17.12.2018) lause ”Ensimmäiset maakuntavaalit järjestetään vuonna 2018.”

Lataa oppikirja

Kurssista sanottua